Święty Wincenty – patron kapituły i katedry we Wrocławiu

sw wicenty.jpg

Jednym z przejawów życia Kościoła jest sztuka sakralna, wyrażająca misterium chrześcijaństwa i zwiastująca je światu. Jej dawne i współczesne dzieła stanowią patrimonium Ecclesiae (dziedzictwo Kościoła), a zarazem skarb kultury ogólnoludzkiej.
Ten skarb powierzony jest opiece duchowieństwa i wiernych.

Wnętrze wrocławskiej katedry w minionych wiekach zostało ubogacone licznymi dziełami sztuki.
Niektóre reprezentują wysoki poziom artystyczny, eksponując geniusz i kunszt swoich twórców oraz szczodrość fundatorów.
Usiądźmy w pierwszej ławce po prawej stronie katedralnej nawy głównej i spoglądając na ołtarz św. Wincentego, pamiętajmy, że mamy przed sobą dzieło o wyjątkowych walorach.

Zwycięstwo i chwała

Płaskorzeźba ilustrująca męczeństwo św. Wincentego jest znakomitym dziełem sztuki odlewniczej doby manieryzmu. Została wykonana z brązu przez cesarskiego rzeźbiarza Adriana de Vries w 1614 roku w Pradze. Dzieło to ufundował biskup sufragan Franciszek Ursinus. W centrum kompozycji widzimy świętego w dalmatyce, rozciągniętego na ruszcie, pod którym płonie ogień podsycany przez dwóch mężczyzn. Napastnik stojący z lewej strony z całą siłą wbija widły w prawy bok męczennika. Inny mężczyzna stojący z tyłu, podtrzymuje jego lewe ramię. Diakon nie broni się, lecz pokornie wyciąga dłonie, omdlewa, jakby w ekstazie. Scena rozgrywa się na tle architektury – rotundy z bramą, i pejzażu – morza i wysokiej góry z trzema drzewami na szczycie. Dwie pierwszoplanowe postacie – kroczący rzymski żołnierz i siedzący mężczyzna w długiej szacie, z chustą na głowie – zamykają krąg licznych obserwatorów tej sceny. Na dalszym planie dostrzegamy trzech mężczyzn unoszących za ręce i nogi obnażone ciało świętego. Czwarty odgania atakujące ptaki. Anioł stojący na bramie gra na trąbce. W obłokach lecący anioł z wieńcem i palmą, kieruje się w stronę postaci na szczycie góry, zwróconej do nieba, symbolizującej duszę męczennika.
Iluzję głębi uzyskano w mistrzowski sposób przez zmianę wysokości reliefu i zastosowanie perspektywy linearnej.
Dbałość o szczegóły, malowniczy i lekki modelunek postaci połączony z dużą ekspresją wzmacniają dynamizm i siłę oddziaływania obrazu. Późnobarokową nastawę ołtarza, stanowiącą godną oprawę dla płaskorzeźby, ufundował kanonik Leopold Zygmunt Frankenberg w 1711 roku.

Patron

W ikonografii przedstawia się Wincentego jako młodego diakona z winogronami i krzyżem, palmą, książką, rusztem. Inne atrybuty to kamień młyński, hak, dzban, lanca i kruk. Patronuje Portugalii.
Od XII wieku jest patronem kapituły wrocławskiej i drugorzędnym patronem katedry. Jego szczególnego wstawiennictwa przyzywają plantatorzy winnic, drwale, leśnicy i stolarze, marynarze i garncarze.

autor: S. FELICYTA SZEWCZYK CSSE

źródło: http://www.nowezycie.archidiecezja.wroc.pl/index.php/2016/01/27/swiety-wincenty-patron-kapituly-i-katedry-we-wroclawiu/

 

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ