Reporterzy bez Granic w obronie niemieckich koncernów medialnych. Piętnują „dobrą zmianę” w polskich mediach i krytykują repolonizację

media.jpg

Przed wizytą kanclerz Angeli Merkel w Polsce organizacja Reporterzy bez Granic piętnuje – jak twierdzi – „jawne naruszanie wolności mediów przez polski rząd i antyniemieckie tendencje” – donosi portal „Deutsche Welle”. Szczególnie przeszkadza organizacji zapowiedź prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego przeprowadzenia repolonizacji mediów i wyparcia z kraju niemieckich koncernów medialnych.

Wolne i różnorodne media są niezbędnym elementem europejskiego katalogu wartości, a populistyczna nagonka na niemieckie stacje telewizyjne i wydawnictwa w Polsce jest wodą na młyn wrogów demokracji

— zaznacza szef Reporterów bez Granic, Christian Mihr. Jego zdaniem rząd w Warszawie powinien zdawać sobie sprawę z tego, że będzie korzystać z subwencji Unii Europejskiej tylko wtedy, kiedy będzie uznawać zasady obowiązujące w unijnej społeczności, przestrzegać wolności prasy i dopuszczać także w telewizji krytyczną debatę na temat swojej własnej pracy.

Mihr twierdzi, opierając się na danych Towarzystwa Dziennikarskiego Blumsztajna i Maziarskiego, że w Polsce „od czasu nastania rządu PiS ponad 220 dziennikarzy zostało zwolnionych, zmuszonych do złożenia wymówień czy przeniesionych na mniej znaczące stanowiska”.

Rygorystyczne zmiany personalne w bardzo krótkim czasie po przejęciu rządów przez PiS spowodowały, że zmieniły się treści i charakter podawanych informacji w mediach publicznych. TVP straciła przy tym bardzo wielu widzów

—czytamy w raporcie Reporterów bez Granic. Jak podkreśla organizacja, w głównym serwisie informacyjnym TVP1 nie tylko urabia się nastroje przeciwko liberalnym krytykom rządu, ale także przeciwko niemieckim mediom, którym zarzuca się rzekomo manipulowane relacje.

Regularnie w „Wiadomościach” piętnuje się także udział niemieckich wydawnictww polskim rynku medialnym. Jeszcze przed kilkoma dniami Jarosław Kaczyński w wywiadzie udzielonym Radiu Opole podkreślał, że konieczna jest „repolonizacja” prywatnych mediów, a szczególnie wyparcie z rynku niemieckich koncernów

— lamentują Reporterzy bez Granic dalej. Bauer Media Group wydaje w Polsce ponad 30 tytułów oraz jest właścicielem RMF . Grupa Medialna Passau wydaje przez grupę Polska Press 18 regionalnych dzienników i prawie 100 lokalnych gazet. Niemiecko-szwajcarski koncern Ringier Axel Springer Media AG wydaje w Polsce m.in. tabloid „Fakt”, polskiego „Newsweeka” oraz „Forbes’a”. Do niego należy także portal wiadomości Onet pl.

Organizacja Reporterzy bez Granic została założona w 1985 roku we francuskim Montpellier i posiada oddziały w 9 krajach, m.in w Niemczech, Szwajcarii oraz Austrii. Jak dowiedziała się niemiecka gazeta „Junge Welt” organizacja przez wiele lat otrzymywała finansowanie od amerykańskiego miliardera George’a Sorosa oraz od Narodowego Funduszu na rzecz Demokracji (NED), organizacji w dużej mierze finansowanej przez rząd Stanów Zjednoczonych.

Reporterzy bez Granic otrzymują także środki z Unii Europejskiej i od francuskiego państwa.

Przeczytaj więcej na portalu Deutsche Welle

wpolityce.pl, Deutsche Welle

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ